جستجو کردن


برنامه ریزی دما در کروماتوگرافی گازی GC

برنامه ریزی دما در کروماتوگرافی گازی GC چیست؟

راه‌های مختلفی برای تغییر روش‌های کروماتوگرافی گازی با هدف بهبود نتایج وجود دارد – از طول ستون تا اندازه ذرات. یکی از این روش ها برنامه ریزی دما است. اما این برنامه ریزی چی هست؟ چه کار می کند؟ و چگونه به دست می آید؟ با نگاهی دقیق به ادامه مطلب بروید…

 

برنامه ریزی دما چیست؟

به زبان ساده، برنامه ریزی دما به تغییر دمای ستون در طول آنالیز کروماتوگرافی گازی GC اشاره دارد. این کار با استفاده از کوره کروماتوگرافی گازی انجام می شود که یک محیط حرارتی پایدار برای آنالیز فراهم می کند.کوره کروماتوگرافی گازی را می توان در دمایی برای کل آنالیز تنظیم کرد که به عنوان کروماتوگرافی گازی همدما شناخته می شود. با این حال، برنامه ریزی دما به طور خاص به روش هایی اشاره دارد که در آن دما در طول تجزیه و تحلیل افزایش می یابد.

چه کاری در GC انجام می دهد؟

همانطور که انتظار دارید، تغییر دما در طول اجرای تحلیلی بر تجزیه و تحلیل در حال انجام تأثیر دارد – عمدتاً بر زمان ماندگاری و انتخاب تأثیر می گذارد.

 

حفظ

اول از همه، افزایش دما بر زمان ماند برای کروماتوگرافی گازی تأثیر می گذارد. به این دلیل که اجزای فرار کمتر زودتر شسته می شوند. تخمین زده می شود که افزایش 86 درجه فارنهایت (30 درجه سانتی گراد) زمان ماندگاری را به نصف کاهش می دهد.

گزینش پذیری

گزینش پذیری نیز تأثیر دارد. این به این دلیل است که تغییر دما به شما امکان می دهد موقعیت نسبی اجزا را تغییر دهید تا جداسازی در GC را بهبود ببخشید یا بدتر کنید. برای مثال، با جاذب‌ها، فازهای ثابت می‌توانند با دمای شستشو کمتر قطبی‌تر شوند.

نحوه ی محاسبه ی دمای مناسب

مانند سایر جنبه های کروماتوگرافی، تغییر دما به حدس و گمان نیست. در عوض، به یک برنامه دمایی نیاز دارید که دمای اولیه فر، دمای نهایی و نرخ شیب دار را مشخص کند. برای مثال، یک برنامه عمومی دارای دمای شروع حدود 40 درجه سانتیگراد و نرخ رمپ 10 درجه سانتیگراد است که تا حداکثر دمای مشخص شده ستون افزایش می یابد. همچنین باید زمان نگهداری 10 دقیقه یا بیشتر وجود داشته باشد.این نوع برنامه عمومی را می توان برای تجزیه و تحلیل ویژگی های یک نمونه، مانند تعداد اجزا و محدوده فرار، استفاده کرد، زیرا تضمین می کند که آنالیت ها با جداسازی پیک معقول شسته می شوند. سپس می توان برنامه را متناسب با نمونه مورد نظر تنظیم کرد. با این حال، همچنین ممکن است نشان دهد که تجزیه و تحلیل همدما امکان پذیر است.هر سه متغیر بالا – دمای شروع، دمای نهایی، نرخ شیب دار و زمان نگهداری – می توانند برای یافتن برنامه دمای مناسب تنظیم شوند.