معنای تخصصی کروماتوگرافی چیست؟

ویژگی یک مفهوم مهم در کروماتوگرافی است. اما همچنین می تواند یکی از مواردی باشد که به سختی می توانید ذهن خود را درگیر آن کنید. در این پست، ما دقیقاً به چه معنی است، چرا مهم است، چگونه نشان داده شده است، و چگونه با گزینش متفاوت است، بحث خواهیم کرد.

ویژگی چیست؟

به طور کلی، ویژگی به کیفیت خاص بودن برای یک موضوع خاص اشاره دارد. از نظر کروماتوگرافی، این به اندازه گیری دقیق یک آنالیت خاص در زمانی که اجزای دیگر در یک نمونه مشخص وجود دارند (یا انتظار می رود وجود داشته باشند) اشاره دارد.

هنگامی که به نتایج کروماتوگرافی نگاه می کنیم، ویژگی را می توان با جداسازی پیک های آنالیت در مقایسه با پیک های دیگر که از همان نمونه منشا گرفته اند نشان داد. به طور خاص، می توان آن را با وضوح دو جزء نزدیک به شستشو تعیین کرد.

چرا مهم است؟

مهمتر از همه، هدف اصلی کروماتوگرافی جداسازی است. با توجه به اینکه برای جداسازی پیک ها و تمایز بین آنها به ویژگی نیاز است، به وضوح برای کروماتوگرافی حیاتی است. اما گذشته از موارد واضح، مزایای آن را می توان به شرح زیر تقسیم کرد:

ویژگی تضمین می کند که آنالیت مورد نظر در آزمایش های شناسایی شناسایی می شود

این به روش ها اجازه می دهد تا بیانیه دقیقی برای ناخالصی ها در آزمایش های خلوص ارائه دهند

هنگام تعیین قدرت یا محتوای آنالیت در سنجش، نتایج دقیقی را ارائه می دهد

کروماتوگرافی

ویژگی به نمایش گذاشتن

با توجه به اهمیت آن، ویژگی باید برای روش های کروماتوگرافی مناسب نشان داده شود. برای شناسایی، این کار از طریق توانایی یک روش برای تمایز بین ترکیبات با ساختارهای نزدیک – یا بین یک ترکیب در مقایسه با یک ماده مرجع شناخته شده انجام می شود.

برای سنجش، ویژگی را می توان با استفاده از نمونه های خوشه نشان داد. با انجام این کار، می توانید نشان دهید که نتایج یک روش تحت تأثیر ناخالصی ها نیست.

رویکرد مشابهی را می توان برای آزمایشات ناخالصی در نظر گرفت، که در آن ناخالصی ها به طور دقیق بر اساس سطوح مورد استفاده برای اسپک کردن یک ماده تعیین می شوند.

ویژگی در مقابل گزینش پذیری

با توجه به تعریف بالا، طبیعی است که بسیاری مفاهیم اختصاصی بودن و گزینش پذیری را اشتباه می گیرند. گزینش پذیری همچنین به چگونگی تمایز یک آشکارساز یا روش تحلیلی بین آنالیت مورد علاقه و سایر اجزای نمونه اشاره دارد.

این یکی از عوامل کلیدی در مقاله “آزمایش انتخابی و قوی UHPLC-MS/MS برای تعیین سطوح آکریل آمید در نمونه های غذا” است، به دلیل انتخاب یک ستون مناسب با ظرفیت نگهداری بالاتر برای آنالیت های قطبی.

بنابراین، آنها چگونه متفاوت هستند؟ به اجزای دیگر می رسد. ویژگی صرفاً به شناسایی روش یک آنالیت خاص مربوط می شود. از سوی دیگر، گزینش پذیری همچنان نیازمند شناسایی سایر اجزا است – از جمله آنالیت مورد علاقه.