جستجو کردن


کروماتوگرافی و پاکسازی آب

چگونه کروماتوگرافی می تواند به پاکسازی آب کمک کند؟

آب یک نیاز اساسی برای زندگی بشر در سراسر کره زمین است. اما اگرچه ممکن است وقتی از شیر آب خارج می شود ، آن را یک حق مسلم بدانیم. کشورها و جوامع زیادی وجود دارند که هنوز به آب تمیز دسترسی ندارند. در ادامه با مطالعه نقش کروماتوگرافی در سفر به سمت آب سالم و تمیز، همراهتان خواهیم بود.

مبارزه برای آب پاک و سالم

با افزایش کمبود آب در جهان ، دولت ها ، موسسات خیریه و عموم مردم در همه جا علاقه مند به دریافت آب سالم و پاک برای همه نیازمندان هستند. دانشمندان در سراسر جهان روش های جدید فیلتر کردن و تمیز کردن آب آشامیدنی را هر روز کشف می کنند. اما همیشه کارهای بیشتری وجود دارد که باید انجام شود.از هر 10 نفر 1 نفر در سراسر جهان هنوز به آب آشامیدنی تمیز نزدیک به خانه دسترسی ندارند. اما با پیشرفت علم هر روز، امید می رود که روزی تغییر کند. بسیاری از کشورها دارای ابتکارات بی خطر آب هستند ، مانند Malaysia’s Trust Our Tap 2028 ، که حول یک رویکرد جامع برای اطمینان از تأمین آب سالم می گردد.استفاده از سیستم تزریق کلر مستقل خارج از گیاه (OACIS) به حل مسئله کلر باقیمانده آزاد (FRC) در سیستم توزیع کمک می کند. کلر به عنوان یک ماده ضدعفونی کننده مهم برای از بین بردن میکروارگانیسم های بیماریزا به منبع آب اضافه می شود.

استفاده از کروماتوگرافی برای بدست آوردن آب تمیز

از کروماتوگرافی می توان در تجزیه و تحلیل کیفیت آب استفاده کرد و از آن در سراسر جهان استفاده می شود. به عنوان مثال ، در ایر سلانگور در مالزی ، آنها بر اساس چهار ستون اصلی، از کروماتوگرافی برای حفظ استانداردهای آب خود استفاده می کنند:

حفاظت از منابع خام

کنترل و مدیریت کیفیت

افزایش ظرفیت و توانایی آزمایشگاه برای تشخیص

حفظ کیفیت و تصفیه آب

ایر سلانگور از سه آزمایشگاه مرکزی استفاده می کند که حدود 20 شیمی دان و میکروب شناس را در بخش کیفیت آب خود استخدام می کند. فعالیت های نمونه برداری به طور منظم در 34 تصفیه خانه تصفیه آب Air Selangor انجام می شود. آنها همچنین خطوط توزیع خود را کنترل می کنند. آزمایش در محل به نظارت بر پارامترهای فیزیکی کمک می کند ، در حالی که آزمایش های شیمیایی و میکروبیولوژیکی در سایت های آزمایشگاهی تعیین شده رخ می دهد.

آزمایشگاه های تجزیه و تحلیل کیفیت آب از سه نوع ابزار تجزیه و تحلیل پیشرفته استفاده می کنند:

کروماتوگرافی مایع طیف سنجی جرمی چهار قطبی زمان پرواز

طیف سنجی جرمی پلاسما به صورت استقرایی

طیف سنجی جرمی کروماتوگرافی گازی

محققان می توانند با استفاده از این ابزارها ، آلاینده ها ، ردیابی فلزات و آلاینده های احتمالی مانند داروها و حلال ها را ردیابی و تجزیه و تحلیل كنند. کروماتوگرافی حضور همه این مواد را برجسته می کند ، حتی در غلظت هایی که به سختی قابل ردیابی هستند.

Air Selangor با استفاده از سیستم مدیریت اطلاعات آزمایشگاهی LIMS   برای بهبود مدیریت سیستماتیک داده آزمایشگاه ، از یکپارچگی نتایج آزمون خود اطمینان می دهد. شرکت آب ایر سلانگور در حال حاضر با دانشگاه جهانی مالایا در زمینه مطالعه پایداری و تأمین آب انعطاف پذیر در زیر حوضه رودخانه راوانگ همکاری می کند.امید است که با کمک کروماتوگرافی پروژه هایی از این قبیل بتوانند به سمت جهانی که همه از آن به آب سالم و امن دسترسی دارند حرکت کنند.